Cemal Süreya Kültür ve Sanat Derneği‘nin çıkardığı Üvercinka dergisinin Aralık 2020 tarihli 74. sayısı raflardaki yerini aldı. Aralık sayısıyla 6. cildi tamamlanan dergi Ocak 2021’de yine Seyyit Nezir yönetiminde 7. yılına giriyor.
Aydınlık’taki köşe yazıları ve CumhuriyetKitap’taki denemelerinin yanı sıra edebiyat ortamındaki etkinliklerin yoğunluğundan artırdığı zamanlarda kaleme aldığı denemelerini Üvercinka’da yayımlayacak olan Feridun Andaç, “Yazarken Dönüşmek” denemesinde Pirî Reis, Bedrettin Cömert, Eco, Borges, Calvino üzerinden Doğu - Batı çizgeninde okuru ilginç bir gezintiye çıkarıyor.
Mitat Durmuş, zengin kaynakçasıyla da ilgi çeken “Melih Cevdet’in Şiiri ve Şairi Tanımlama Biçimlerinin Görüntü Düzeyleri” incelemesinde, usta şairi tanımlanmış akademik vargı ve değerlendirmelerin ötesine geçerek yenilikçi bir tutumla ve farklı özellikleriyle ele alıyor.
Osman Çutsay, kendi “illegal şair” dünyasında kozasını ören Mesut Odman’la “Devrim ve Şiir Üzerine” söyleşirken şiire ve şaire ilişkin verili bilgileri aşan sonuçlar çıkarmaya yöneliyor.
Olcay Bağır, 50 yılı aşkın gazetecilik yaşamına ışık tuttuğu Sözcü yazarı Rahmi Turan ile söyleşisinde “Fatih’in Fedaisi Kara Murat” üzerine tarihi çizgi-roman deneyiminden kesitler yansıtıyor.
Bu sayıdaki kapak konusunun bütünleyicisi, Cumhuriyet köşe yazarı ve felsefeci Örsan Öymen, Seyyit Nezir’in sorularını yanıtladı. “Yaşamın Anlamı Mücadele ve Hikâyesidir” başlığını taşıyan söyleşide Öymen, doğa felsefelerinde insan - doğa ilişkisinin ele alınış yöntemi üzerine kapsamlı ve etkili vurgular getirirken, günümüzde akıl, teknoloji, felsefe, Kovit - 19 ve insanın geleceği temalarını ele alan değerlendirmelerde bulunuyor.
Fethi Demir, “Postmodernizmin Örtük Yapıları”; günümüzde insanın doğa ve tarih karşısındaki konumunu irdelerken kapitalizmin yıkıcı ve tüketici girişimlerinin gerisinde postmodern düşünce ve sanatın payını gösteriyor.
Senem Yangöz; “Morozov, Dijital Teknolojiyi Topa Tutmak” yazısında teknolojinin geleceğe yönelik tehditleri hakkında Morozov’un görüşlerini okurla buluşturuyor. Nuray Gök Aksamaz, “Kesinsizlik, Postkurgular, Teknolojik Determinizm” yazısında teknolojinin tehditleri üzerine Einstein’dan günümüze tarihsel akış içinde kuramsal çerçeve oluşturmayı deniyor; İnci Ponat, “İnsan, Doğa, Teknoloji” çalışmasında tartışmayı güncel düzleme taşıyor.
Cavlı Çulfaz, “İngiltere Cumhuriyeti” başlıklı polemik şiirde, Oliver Cromwell ve 17. yy’daki İngiliz burjuva devriminin silinmek istenen yönlerini anımsatırken; Juan Gelman, Celil Denktaş’ın “Fidel Castro” şiirinde ünlü devrim önderine insani ve toplumsal boyutlarda ışık tutuyor. Cem Bayındır, “Şemsettin Ünlü”yü şair ve yazar kimliğiyle anarak değerlendiriyor.
Halûk Cengiz, “Şair Olsalardı Şair Kalsalardı” başlıklı incelemesinin bu ayki diliminde Reşat Nuri’nin “Şiir kızamık gibidir” sözünden yola çıkarak Suut Kemal, Yaşar Nabi ve Samet Ağaoğlu üstüne notlarını paylaşıyor.
Emrah Sönmezışık, “Şiirimizde Aranışlar”; Ahmet İlhan, “Post-Truth Çağda Sanat” yazılarıyla şiir ve sanatın güncel ve kuramsal sorunlarına el atıyor.
Dergide Aydan Ay, farklı tematik yönelimler gösteren “Çaydanlık” öyküsüyle;
Işıl Madak Kaya, yer yar şiirsel tatlar veren “Çift Gömlekli” ve Nihat Kemal Ateş, “Portakal Sandığı” öyküleriyle; Turgut Tan, “AnıGünlükler”le derginin yoğun temposunda yer yer araya girerek okurun duyarlığını dinlenirken tazeleme ritmine taşıyor.
Üvercinka’nın Aralık sayısında Abdullah Nefes, Ahmet İlhan, Ahmet Tığlı, Çavlan Gençer, Damar Orhan Özgül, Fethi Demir, Gülderen Canyurt, İhsan Topçu, Mehmet Barış, Mehmet Tektemur, Mustafa Alagöz, Ozan Telli, Serpil Devrim, Seyyit Nezir, Süleyman Yağız, Süreyya Şişmanlar, Şükrü Çiftçi, Volkan Hacıoğlu birbirinden güzel şiirleri okurla keyifli saatlere buluşuyor.
Yorumcuların dikkatine… • İmlası çok bozuk, • Büyük harfle yazılan, • Habere değil yorumculara yönelik, • Diğer kişilere hakaret niteliği taşıyan, • Argo, küfür ve ırkçı ifadeler içeren, • Bir iki kelimelik, konuyu zenginleştirmeyen, yorumlar KESİNLİKLE YAYIMLANMAYACAKTIR. |
Bunlar da ilginizi çekebilir...