E-posta :
  Şifre :
    ► Üye olmak istiyorum
    ► Şifremi Unuttum

Süleymaniye'nin Estetik SIRRI Ne? 

Doç. Dr. Enver Yolcu, Süleymaniye Camii'nin estetik kodlarını çözdüğünü söyüyor. Mimar Sinan, Süleymaniye Camii'ni inşaa ederken, yatayda 'Altın oran'ı kullanmış ama dikeyde kendine ait bir oran geliştirmiş. Belki buna 'Platin oran' denebilir!

18.05.2008 - 22:39
Süleymaniye nin Estetik SIRRI Ne?

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Enver Yolcu, Süleymaniye Camii'nin estetik kodlarını çözümlediğini bildirdi.

Enver Yolcu, Osmanlı dönemi camilerinin ana kütle ve minare arasındaki ölçü oran ilişkisinden yola çıkarak, Mimar Sinan'ın Süleymaniye Camii konusunda çalışmalara başladı.

Çalışmalarında Ali Saim Ülgen'in hazırladığı Süleymaniye Camii yan cephe rölevesinden yararlanan Yolcu, röleveyi aktardığı bilgisayar ortamında yaptığı çözümlemeler sonunda, Mimar Sinan'ın, caminin dikey yapılanmasında (altın oran) sistemini kullanmadığını belirledi.

Yolcu, çalışmasını genişlettikçe, Avrupalıların "Taşın şairi" olarak nitelendirdiği Mimar Sinan'ın, kalfalık devri eseri olan Süleymaniye Camii'nin estetik kodlarını çözümledi, Sinan'ın, camiin yapımında kendisine ait bir ölçü-oran ilişkisi kurduğunu fark etti.

Enver Yolcu, bir mimari yapıda estetik bütünlüğü oluşturan ilkelerden en önemlisinin yapısal elemanların birbirleri arasındaki ilişkisi ve bu ilişkilerin birliği ile bütünlüğü olduğunu söyledi.

Bu elemanlardan bir ya da birkaçının bütünden kopan biçimde düzenlenmesinin, eserdeki uyumun bozulmasına, izleyenin üzerindeki estetik etkinin azalmasına neden olduğunu ifade eden Yolcu, bu anlamda, cami mimarisinde en çok dikkate alınması gereken ilişkilerden bir başkasının ana kütle ile minare arasındaki ilişki olduğuna işaret etti.

Yolcu, caminin ana kütlesine ve üslûbuna uygun olarak inşa edilen minarelerin, Türk mimarları tarafından tarih boyunca dikkat edilen bir yapı olarak ele alındığını, minarelerin işlevinin yanı sıra mimari bütünlük ve estetik kaygısının her zaman göz önünde tutulduğunu bildirdi.

Günümüzde inşaa edilen camilerde bu kaygının unutulduğunu, "Ne kadar yüksek yapılırsa, İslam'ın yüceliğini o kadar yüksek ifade edebileceği" anlayışıyla ana kütle düşünülmeksizin yapıldığını belirten Yolcu, bunun da minarelerin ana kütleden bağımsız elemanlar olarak algılamalarına neden olduğunu savundu.

Yolcu, "Günümüz camilerinde yer alan minareler bütünü oluşturan ölçü-oran ilişkisi göz ardı edilerek ana kütleye eklemlendirilmekte, böylece göz, yapının bütününü değil minareleri izlemeye koyulmakta ve estetik etki azalmaktadır" dedi.

Araştırmasında Mimar Sinan'ın Süleymaniye Camii'ni inşa ederken, muhteşem bir estetik bütünlük oluşturduğunu fark ettiğini belirten Yolcu, bu eserde Sinan'ın bazı sayısal kodlardan yararlanıp yararlanmadığını merak ettiğini söyledi.

Mimar Sinan'ın, öklit geometrisini iyi bildiğinin ve yapılarında "Altın Oran"dan yararlandığını anlatan Yolcu, "Doğada birçok bitkide ve insan vücudunda bulunan (altın oran), kısa parçanın uzun parçaya; uzun parçanın da her iki parçanın toplamına olan oranına eşit olmasıdır. Bu oranın sayısal değeri 0.618'dir" dedi.

Yolcu, Mimar Sinan'ın, Süleymaniye'nin taban planında "Altın Oran"ı kullandığının birçok araştırmacı tarafından ortaya konulduğunu, ancak Sinan'ın Süleymaniye'nin dikey yapılanmasında bu oranı kullanmadığını tespit ettiğini bildirdi.

Çalışmasını genişlettikçe, Sinan'ın kendisine ait bir ölçü-oran ilişkisi kurduğunu fark ettiğini anlatan Yolcu, şöyle konuştu: "Mimar Sinan'ın kullandığı oranda, kısa ve uzun kenar arasında, kareye yakın bir ölçü-oran ilişkisi vardır. İlk önce, üç şerefeli minarelerin yüksekliğiyle ana kütlenin uzunluğu arasında nasıl bir ilişki olduğunu inceledim. Bu minarelerin yüksekliğiyle ana kütlenin uzunluğu arasında 0.83 oranı var. Araştırmam ilerledikçe hayretler içinde gördüm ki, benzeri ilişkiler diğer elemanlar arasında da söz konusu. Günümüze ulaşan bir belge yok ama Mimar Sinan eserlerini bir plana oturtmadan yapmıyordu, hatta maketlerini oluşturuyordu."

Süleymaniye Camii ile ilgili taban planı üzerinde birçok kaynağa ulaştığını, Mimar Sinan ile ilgili sempozyumlarda sunulan bildirilerden yararlandığını ve söz konusu camide dikey yapılanma araştırması yapılmadığını gördüğünü ifade eden Yolcu, "(Sinan Oranı)ndan söz edebilmek için Mimar Sinan'ın diğer eserleri üzerinde de bir çalışma yapılması, Mimar Sinan'dan önce ve sonra, bu oranın kullanılıp kullanılmadığına bakılması gerekir. Sanat tarihçileri ve mimarlar bu konuyu daha detaylı olarak ele almalıdır." dedi.

dünya bülteni

YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.
Üye girişi yapmadınız. Misafir olarak yorum ekleyebilirsiniz. Üye olmak için tıklayın.
  Yorumcuların dikkatine…

İmlası çok bozuk,
Büyük harfle yazılan,
Habere değil yorumculara yönelik,
Diğer kişilere hakaret niteliği taşıyan,
Argo, küfür ve ırkçı ifadeler içeren,
Bir iki kelimelik, konuyu zenginleştirmeyen,

yorumlar KESİNLİKLE YAYIMLANMAYACAKTIR.

Bu haber henüz yorumlanmamış...

KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Aytmatov Hastaneye Kaldırıldı
Dünyaca ünlü Kırgız yazar Cengiz Aytmatov'un aniden rahatsızlanması nedeni ...
İstanbul'da Tiyatro Bayramı
Aya İrini'de yapılan törenle 16. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali ...
Sunal Ailesinin İsyanı!
Sunal ailesinin isyanını Bakanlık beş sene sonra duydu.Kemal Sunal'ın ...
 
Leyla Gencer'in Külleri İstanbul'da
Dünyada operanın divası olarak tanınan Leyla Gencer'in külleri, İstanbul ...
Bacon'un Üçlemesine 86 Milyon Dolar
İngiliz ressam Francis Bacon’un 'Triptych,1976' adlı üçleme eseri yeni ...
Mahir Çayan'ın kitapları toplatılıyor
İstanbul 13. Ağır Ceza Mahkemesi, Çayan’ın ‘Toplu Yazılar’ ile ‘Devrimci ...
 
Çılgın Ressam, Çılgın Ücretle Geliyor
Suzan Sabancı ısrar etti. Akbank 7 milyon YTL’yi bastırdı ve İspanyollar, ...
Usta Kalemlere Çok Ağır Suçlama!
Murat Ertaş yazdığı kitapta, klasik olarak nitelenen Türk edebiyatının ...
Eurovision Sıralaması Belli Oldu
Mor ve Ötesi 22 mayısta ikici yarı finalde 18 ülkeyle 24 mayıstaki finale kalmak için yarışacak.
 
SOSYAL MEDYADA TAKİP ET
FACEBOOK'TA TURKTIME
TWITTER'DA TURKTIME
 
KATEGORİLER
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
ETİKETLER
  •KÜNYE
  •İLETİŞİM
  •REKLAM
 
 
  •Güncel
  •Siyaset
  •Dünya
  •Medya
  •Magazin
  •Spor
  •Kültür
  •Sağlık
  •Ekonomi
  •Dünya
  •Spor
  •Kültür
  •Ekonomi
  •Sağlık
  •Medya
  •Siyaset
  •Güncel
  •Aktüel
  •Dünya
  •Spor
  •Kültür
  •Ekonomi
  •Sağlık
  •Medya
  •Siyaset
  •Güncel
  •Aktüel
döviz
Acun Ilıcalı
Belçika
İstanbul Başakşehir
Demba ba
DEAŞ
Beycan ÜÇKARDEŞ
haşim kılıç
Devlet Bahçeli