E-posta :
  Şifre :
    ► Üye olmak istiyorum
    ► Şifremi Unuttum

Adnan Küçük

CHP’NİN KİMLİĞİNİ BİLEN VAR MI? (3)
4 Eylül 2022 Pazar

 

 

 

 

Başörtüsü ile Alakalı Kimlik Karmaşası

CHP’deki kurucu değerlerden biri de, “kılık kıyafet devrimi”dir. Bu devrimin temel unsurlarından biri de başörtüsü yasağıdır. Amaç başörtüsüz çağdaş(?!) bir toplum inşasıdır. CHP, tarihinde, başörtüsü serbestisini amaçlayan her bir teşebbüse en üst düzeyde tepki verdi. CHP’lilerin başörtüsü ile alakalı tepkileri 28 Şubat sürecinde maksimum düzeye çıktı. Tabiri caizse CHP’nin kuruluşundan Kılıçdaroğlu’nun Genel Başkanlığının belli bir dönemine kadar Başörtüsü yasağı otoriter militan dışlayıcı laiklikle “eş düzeyde” görüldü. Bir diğer ifadeyle, CHP’ye göre, “başörtüsüne serbesti sağlayan kanun ya da Anayasa değişikliği yapmak ile Anayasal rejimden laikliği çıkarmak arasında bir fark yoktur ve bunun kabulü imkânsızdır”.

Yıllardır en acımasız şekilde başörtülü kadınlara yönelik yürütülen ayrımcılığın faili olan CHP’liler bugünlerde “helalleşme” kavramını kullanıyorlar. Kılıçdaroğlu, 2023 yılında yapılacak TBMM ve Cumhurbaşkanlığı seçimlerine yönelik çalışmaları kapsamında ajans eliyle bir “helalleşme” propagandası yürütüyor. Burada, bu faaliyetlerin ne ölçüde “samimi” olduğu ve CHP’nin kimliğinde etkiler meydana getirebileceği konusunu tahlil edeceğiz. 

CHP lideri Kılıçdaroğlu, her ne kadar “helalleşmek” adına bazı başörtülülere rozet taksa ya da bir başka ortamda başörtüsü lehine bir açıklama yapsa da, ya kendisinin ya da bir başka CHP’linin bir müddet sonra yaptıkları açıklamalar, başörtüsü aleyhinde olabilmektedir. Bazı kereler de bir CHP’li tarafından başörtüsü aleyhine açıklamalar yapıldıktan sonra bir ya da birden fazla CHP’li bir başka tarihte başörtüsü lehine açıklamalar yapabilmektedir.

CHP İstanbul İl Başkanı Canan Kaftancıoğlu 28.10.2013 günlü Twitter hesabından “Başörtü serbestisi diye bir şey olmaz” ifadelerini kullandı. CHP zihniyetinden bir Televizyon (Cem Tv) programı sunucusunun yıllar önce “Aslında ben türban kelimesini kullanmayı kendime yediremiyorum. Yıllardır ‘ÇUL’ derim. Benim için ‘ÇUL’dur o” dediği “3. Bin Yıla Bakış” programında, Kılıçdaroğlu (muhtemelen genel başkanlığından önce) da “türban bir metre karelik bir bez parçası” (Takvim Gzt., 28.02.2022) dedi. Kılıçdaroğlu yakın geçmişte “helalleşeceğiz” çağrısı sonrasında parti grubunda yaptığı konuşmada “28 Şubatçıların açtığı yaraları kapatıp helalleşeceğiz. İkna odalarına sokulan başı kapalı kızlarımızla helalleşeceğiz” ifadelerini kullandı (Sabah Gzt., 20.11.2021).

CHP Gurup Başkan Vekili Özgür Özel Kılıçdaroğlu’nun helalleşme açıklamalarından 5 ay önce, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın, NATO zirvesinde ABD Başkanı Joe Biden ile yaptığı görüşmede tercüman olarak başörtülü Fatima Gülhan Abushanab’ı (Merve Kavakçı’nın kızı) yanında bulundurması sebebiyle şu açıklamayı yaptı: “Cumhuriyetin değerlerine taban tabana zıt. Bazı sembol isimler ‘VAMPİR’ gibi hepimizin vergilerinden cumhuriyetin kasasına çökmüşler, vampir gibi kan emiyorlar. Bu da bir tür sistem ile hesaplaşma, belli isimleri taltif etme falan, …geçmişte işte başörtüsü meselesinin sembol isimlerinden bir tanesi bunları son derece kritik görevlere getirip bir de vampir gibi ülkenin kanını emdirerek cumhuriyetten öç alıyorlar gibi bir hissiyata da kapılıyor insan” (Takvim Gzt., 18.06.2021). Kılıçdaroğlu da geçenlerde Erdoğan’ın tercümanı Abushanab’ı başörtülü olduğu için aşağıladı.

Kılıçdaroğlu, bir başka konuşmasında, “bu işin bir sınırı yok; bugün biri ben türbanla, bir başkası peçe ile bir başkası çarşafla geleceğim” diyebilir. Bütün bunlar, anayasaya aykırı, bu sebeple AYM, türbanı Anayasaya aykırı bulmuştur. Ben anayasaya aykırı giyimleri kabullenemem” (Sabah Gzt., 20.11.2021) dedi.

Aynı CHP, muhtelif kereler Başörtüsü serbestisi getiren kanunlar hakkında AYM’ne iptal davaları açtı. İptal Davası dilekçesinde CHP genel başkanı Kılıçdaroğlu’nun da imzası var. Hatta Kılıçdaroğlu AYM’nin Başörtüsü aleyhine verdiği kararını savunuyor da.

Başörtülülerin haklarını gasp ettirmek için çok büyük çabalar sarf eden CHP, 2008 yılında enteresan bir şekilde başörtüsü açılımı adı altında “çarşaf” giyen kadınlara rozet taktı. Kılıçdaroğlu, bir konuşmasında çarşaflı bayana rozet takma açılımını teyid edecek şekilde “Başörtülü kızlar üniversiteye rahatlıkla girecek ve bunu CHP çözecek” şeklinde sözler sarf etti (Radikal Gzt., 01.02.2010). Bu açıklamadan kısa süre sonra “Kızlar okula türbanla gidecek demedim” diyerek daha önce söylediği sözünü tekzip etti (Vatan Gzt., 02.07.2010 ).

https://i12.haber7.net/haber/haber7/photos/2021/46/Ig1JP_1637266230_7942.jpg

Kılıçdaroğlu, bir başka konuşmasında, geçmiş yıllarda söylediği “BEZ PARÇASI” söylemini ters yüz ederek “Bana göre Türkiye başörtü meselesini çoktan aştı. Toplumun her kesimiyle aştı. Tabii ki iktidarımızda başörtülü bakanlarımız da olabilir. Zaten şu an Parti Meclisi’mizde var, il başkanlarımız var. Kabinemizde neden olmasın ki? (Bir Tv Programı)”.

CHP Milletvekili Hüseyin Aygün, “Türbana hiç bir zaman saygı duymadım, asla duymam. Arap erkek egemenlerinin kadını aşağılama aracıdır türban” dedi (İHA, 26.9.2014).

CHP Milletvekili Barış Yarkadaş bir Tv programında, “Bir hâkimin türbanlı olması doğru değil. Dünyanın hiç bir yerinde bu olmaz” dedi. CHP Milletvekili Mehmet Bekaroğlu Twitter hesabından “25-26. Dönem CHP Milletvekili Barış Yarkadaş’ın bu açıklaması ile ilgili görüşüm soruluyor. İşte: Sayın Yarkadaş’a katılmıyorum; ayrıca bu, CHP’nin değil Yarkadaş’ın görüşüdür. Bu ülkede artık başörtüsü diye bir sorun yoktur” şeklinde açıklama yaparak Yarkadaş’ın fikirlerinin aksi yönde görüş beyan etti (ODA TV, 01.07.2019).

Kılıçdaroğlu’nun başörtüsüyle ilgili mağduriyetleri “sorun” olarak kabul etmesi ve bu sorunu kendilerinin çözeceğini söylemesi, CHP içinde çok ciddi bir direnişle karşılaştı. Deniz Baykal, bu anlayışı “eksen kayması” olarak nitelerken, Canan Arıtman, “CHP, sorunun çözümüne yönelik çalışma yaparsa tabanını kaybeder. Laiklik CHP’nin vazgeçilmez konularından biridir. Altı okta laiklik de vardır. Böyle bir şey olursa CHP altı oktan vazgeçmiş olur, o zaman CHP olmaz. Başka bir şey olur” dedi (İlke Haber, 01.10.2010).

Aralarında 21 CHP’li milletvekilinin de olduğu 199 kişinin imzaladığı “Laik Devlet Özgür Toplum İçin Aydınlar Bildirisi”nde, “kadın kıyafetini siyaset yapmanın aracı kılarak, kadın sömürüsünün en çarpıcı örneklerini sergileyen iktidar partisi, okullarda başlattığı türban baskısını, kamu görevlilerini kapsayacak şekilde genişleterek ‘anayasal suç’ işledi. Görünüşte dini, gerçekte siyasi bir simge olarak kullanılan bu araçla (türban), kamu hizmetinde eşitlik ve tarafsızlık ilkelerinin zemini ortadan kaldırılmıştır” denilerek, türban serbestisinin sağlanması, türbanın baskı aracına dönüştürülmesi olarak nitelendirilmiştir (Haberler.com, 13.12.2013).

CHP Milletvekili Atilla Kart, başörtüsünün ortaöğretimde serbest bırakılmasıyla ilgili “Bugün aslında bu kararla Taliban, IŞİD anlayışlarını, o iklimi yarattıklarını itiraf ettiler” dedi (Sözcü Gzt., 23.09.2014).

Prof. Dr. Üstün Dökmen, Armağan Çağlayan’ın You Tube’da 11.08.2022 günü yayınlanan “Zor Ama Yine de Sor” Programında Başörtülü psikolog, başörtülü psikiyatrist, başörtülü PDR uzmanı olması meslek etiğine aykırıdır” şeklinde başörtülülere yönelik en aşağılayıcı ifadeleri kullandı. CHP’lilerin bu açıklamalara karşı hiç bir tepki vermemeleri, kamuoyunda, bu partinin helalleşme konusunda hiç de samimi olmadıklarının bir göstergesi olarak değerlendirilmiştir.

CHP’nin Başörtüsü Serbestisi ve Helalleşme Söylemine İlişkin Bir Değerlendirme

Yukarıdaki CHP içinde farklı tarihlerde, bir kısmı yakın tarihlerde başörtüsü ile alakalı yapılan çelişkili açıklamalar çerçevesinde özetle şu değerlendirmeler yapılabilir.

CHP’deki “helalleşme” adı altında yürütülen başörtüsü serbestisine yönelik tartışmalar sadece söylem düzeyinde kalmaktadır. Yani CHP’de gerek başörtüsü serbestisi lehine gerekse aleyhine yaşanan tartışmalar başta genel başkan olmak üzere CHP’lilerin açıklamaları yoluyla gerçekleşmektedir. CHP’nin otoriter militan dışlayıcı laiklik kimliği resmi programında hala mevcudiyetini sürdürmektedir. Böyle bir durumun, helalleşme çabaları açısından önemli sonuçları olacağı kanaatindeyim; Şöyle ki:

CHP’nin Parti Programından bazı kısımlar:  “Atatürk Devrimleri ve Altı Ok İlkeleri, gericiliğe, …başkaldırıdır. … çağdaşlaşma hedefinin, Aydınlanma Devriminin sürekliliğinin ifadesidir” (s. 12); “Laiklik ilkesinin temel amacı aklın özgürleştirilmesidir” (felsefi anlamda laiklik) (s. 16); “Din, kamusal alanın değil, özel alanın olgusudur (din hürriyetinin kamusal görünürlüğünü dışlayarak salt özel alana hapseden dışlayıcı laiklik anlayışı)” (s. 16); “İnanç konusunun Allah’la insan arasında kutsal bir bağ olduğu, dünya işlerinin bunun dışında tutulması (kişilerin sekülerleştirilmesi; dinin özel alanda ibadetlere özgülenmesi) anlayışıdır”;  “CHP, Dini unsurların siyasi simge olarak kullanılmasını demokrasi anlayışı ile bağdaşmayan ve anayasamızın değiştirilemez hükümleriyle çelişen bir davranış olarak görür (s. 50)”.

Asıl olan bir partinin resmi programıdır. Programla uyumlu olmayan konuşma ve tartışmalar, daha ziyade konjonktürel şartların bir neticesidir. Yani dönemin şartlarına göre bazı CHP’li yöneticiler tarafından resmi parti programına aykırı da olsa başörtüsü lehine görünen bazı açıklamalar yapılabilir. Bu açıklamalar, değişen konjonktürel şartlara bağlı olarak farklı mecralara kayabilir, eski klasik kimlik tekrardan gün yüzüne çıkabilir, bu şekilde program-söylem uyumluluğuna tekrardan dönülebilir.

CHP’li yöneticilerin söylemleri ile bu partinin programının çatıştığı bir zemin, CHP haricinde kalan seçmenler için pek güven verici değildir. Yani, parti programı ile partililerin açıklamaları arasındaki farklılıkların süreklilik arz etmeyeceği yönündeki ihtimal, seçmenler nezdinde söylem değişikliğinin inandırıcılığını zayıflatacaktır.

CHP’li yöneticilerin, resmi programından farklı söylemler getirmeleri tamamen anlamsız değildir. Hatta partinin kimliğinin seçmen nezdinde görünür ve bilinir hale getirilmesi açısından söylemlerin, seçmen nezdinde daha etkili olduğu söylenebilir. Çünkü çoğu seçmenler, oy verecekleri siyasi partileri, resmi programlarından ziyade partili yöneticilerin açıklamalarından ve uygulamalarından şekillenen kimlikleri ile bilirler. Fakat, bunun süreklilik arz eden kalıcı sonuçlarının olacağı söylenemez.

Bu açıklamalara göre seçmenlerde algısal olarak şöyle bir manzara ortaya çıkmaktadır:

Bazı CHP’lilerin başörtüsünü aşağılayıcı, inkâr edici sözler söylediğinde, diğer bazı CHP’liler siyasî kaygılarla bu sözün üzerini örtmeye çalışmaktadırlar. Yapılan açıklamalarla, “biz artık bu meseleyi aştık, kimsenin inancıyla, kılık kıyafetiyle sorunumuz yoktur” kabilinden yuvarlak ifadelerle, kendi içlerinden çıkan başörtüsüne yönelik itirazların; bunun bir hak olduğunun inkârı yönündeki teşebbüslerin üzeri örtülmeye çalışılmaktadır.

Bazı kereler de, CHP’li biri tarafından başörtüsü lehine bir söz söylendiğinde, bu sefer de CHP içindeki otoriter, militan, dışlayıcı laikçilerin tatmin edilmesi, CHP’nin, -kendi ifadeleriyle- artık “dinci” bir partiye dönüştüğü görüntüsünün verilmemesi maksadıyla, başörtüsü aleyhine açıklamaların yapıldığı görülmektedir.

Burada söz konusu olan husus, bazı CHP’lilerin içlerinde şiddetli bir şekilde var olan başörtüsü düşmanlığını gizleme yönündeki çabaların arada bir yetersiz kalmasından, parti yönetiminin bu hıncın dışa vurumunu yeterince dizginleyememesinden başka bir şey değildir.

Toplumun diğer kesimlerinden oy alabilmek kaygısıyla, doğrudan bu niyetlerin açık edilmesi amacıyla sorulduğu zaman, bazı CHP’liler, şimdilik kaydıyla bu niyetlerini açık etmiyorlar ya da aksi yönde açıklamalarla, bu niyetlerini gizlemeye çalışıyorlar. Ama arada bir başörtüsünü inkâr edici, aşağılayıcı yöndeki sözlerin söylenmesi, tepkilerin verilmesi, sonra da bunların üzerinin örtülmeye çalışılması, esasen iç dünyalarında hala başörtüsüne yönelik kinin devam ettiğini gösteriyor. Bu kinin dışa vurumu toplumda tepki çekeceği için de, açıklamayı yapan partiliye hiçbir şey yapılmaksızın, üzeri örtülüyor. Bunun manası şudur:

“Biz hala başörtüsünü içtenlikle kabullenebilmiş değiliz. Başörtüsü, otoriter laikist cumhuriyetimiz için düşmanlığın, vampirliğin sembolüdür, ama toplumun oy devşirmek istediğimiz diğer kesimlerinin tepkisinden çekindiğimiz için bu duygu ve düşüncelerimizi açık yüreklilikle paylaşamıyoruz, kendilerini dizginleyemeyenlerin, bu yöndeki düşüncelerini açık edenlerin de derhal üzerini örtmeye çalışıyoruz”.

Bütün bu çelişkili açıklamalar ve CHP’nin resmi programındaki otoriter, militan dışlayıcı laikliği öngören metinler, CHP’nin laiklik telakkisi ile yakından alakalı başörtüsü ile ilgili kimliğini bulanıklaştırmakta, tamamen belirsiz bir durum ortaya çıkmaktadır.

Helalleşme buluşmaları kapsamında “bakınız başörtülüler de CHP’ye katılıyorlar” algısı meydana getirmek için CHP rozeti takılarak bu partiye katılanlardan Fatma Yavuz’un İslam'a aykırı açıklamaları yüzünden Diyanet’ten ihraç edilmiş olması, başörtülü hali ile kendi nikâhında alkol servis ettirmesi (bunu seküler kimliği ile yapabilir, ama dindar görünümlü olarak yapması muhafazakâr kimlikle çelişir), İBB İnanç Masası biriminde çalıştığı dönemde sosyal medya hesabından “Bu nasıl bir halk böyle? Bir halkın tarihinde en fazla bir, bilemedik iki soykırım olur, bu kadar acımasızca, periyodik nasıl katledilir insanlar? Anlayamıyorum gerçekten” diyerek Türk milletini soykırım yapmakla suçlamak suretiyle Türk milletine hakaret etmesi, “Elhamdülillah Ermeni’yim” demesi, onun muhafazakâr ve başörtülü kimliğinin tamamen inandırıcılıktan uzak ve kandırmaca olduğu izlenimi vermektedir.

Aynı parti içinde, bir tarafta “Başörtü serbestisi diye bir şey olmaz” diyen Canan Kaftancıoğlu, diğer tarafta, “Bana göre Türkiye başörtü meselesini çoktan aştı” diyen Kılıçdaroğlu var. Hatta Kılıçdaroğlu’nun, önce “Başörtülü kızlar üniversiteye rahatlıkla girecek ve bunu CHP çözecek” dedikten kısa süre sonra “kızlar okula türbanla gidecek demedim” demesi, çelişkiyi ve kimlik belirsizliğini en üst düzeye çıkarmaktadır.

Helalleşme söyleminin bir siyasî kampanyanın parçası olduğunu ifade etmek isterim. Burada, birkaç sembolik kişiyle yapılan bazı görüşmeler, topluma, “başörtüsü mağdurlarıyla helalleşme” olarak servis ediliyor. Söylem olarak dillendirilen helalleşmenin hiçbir kurumsal yansıması mevcut değildir. Bu bağlamda, CHP’nin Parti Meclisi veya MYK vb. yetkili kurullarında, geçmiş yıllarda başörtülülerin eğitim, siyaset ve çalışma haklarının haksız bir şekilde ellerinden alındığını beyan eden kararlar alınmış değildir.

Bu vesileyle, son günlerde yürütülen “helalleşme” yönündeki faaliyetler, (başörtüsü muhalifi) CHP’lilerin şimdilerde sus-pus olduğu, sadece Genel Başkan Kılıçdaroğlu’nun, parti organlarında herhangi bir karar almaksızın bireysel olarak yürüttüğü bir kampanyadır. Önceleri başörtüsü ve dini konularda zehir-zemberek açıklamalar yapanlar, şimdilik kaydıyla parti içinde sus-pus olmuş şekilde seslerini kısmış bekliyorlar.

Kılıçdaroğlu’nun helalleşme kapsamında başörtülülere yönelik ne tür iyilikler yapacakları konusunda da herhangi bir açıklaması mevcut değildir. Sadece “biz geçmişte sizlere çok kötülük ettik, zulümler yaptık, hata ettik, ne olur bize hakkınızı helal ediniz” deyip, mağdur kesimin derdine deva olabilecek hiçbir vaadin olmaması, helalleşme çabalarını tamamen havada ve temelsiz bırakıyor.

Ayrıca, CHP İstanbul İl Başkanlığı tarafından düzenlenen “Helalleşme Buluşması’nda güya 28 Şubat sürecinde uğradıkları haksızlıklar sebebiyle helallik dilenen ve bu süreçte mağdur edildiği söylenen başörtülü Fatma Yavuz,  Kürsüye çıkartılarak, kendileri kadar CHP’lilerin de mağdur edildiklerini ifade ediyor: konuşma şu şekilde:

“Biz de çok hata yaptık. Bu hatalar sıradan hatalar değildi. Sizlerin de hayatları mahvoldu. Lütfen siz de bize hakkınızı helal edin”.

Bu ifadelerin 28 ŞUBAT ZULMÜNÜN HAKİKİ MAĞDURLARI TARAFINDAN SÖYLENMESİ İMKÂNSIZ. Öyle görünüyor ki, helalleşme adına başörtülülerin uğradıkları mağduriyetlerin örselenmesi, en azından karşılıklılık zemininde basitleştirilmesi amaçlanıyor.

Bir soru: bütün bu farklı ve çelişik söylemler karşısında, CHP’nin sergilediği tutum, başörtüsü serbestisi lehine mi yoksa aleyhine midir?

Bu sorunun cevabını bilenler beri gelsin. Bu konuda net cevap verebilecek bir kişinin olduğunu zannetmiyorum. CHP’nin başörtüsüne ilişkin kimliğinin belirlenebilirliği konusunda kargaşa ve kaos söz konusu. CHP’nin bu konuya ilişkin konjonktürel politikası şöyle özetlenebilir: “Helalleşme bahane, kandırılanların oylarını devşirmek şahane”.

CHP İstanbul İl Başkanı Canan Kaftancıoğlu 28.10.2013 günlü Twitter hesabından “Başörtü serbestisi diye bir şey olmaz” ifadelerini kullandı. CHP zihniyetinden bir Televizyon (Cem Tv) programı sunucusunun yıllar önce “Aslında ben türban kelimesini kullanmayı kendime yediremiyorum. Yıllardır ‘ÇUL’ derim. Benim için ‘ÇUL’dur o” dediği “3. Bin Yıla Bakış” programında, Kılıçdaroğlu (muhtemelen genel başkanlığından önce) da “türban bir metre karelik bir bez parçası” (Takvim Gzt., 28.02.2022) dedi. Kılıçdaroğlu yakın geçmişte “helalleşeceğiz” çağrısı sonrasında parti grubunda yaptığı konuşmada “28 Şubatçıların açtığı yaraları kapatıp helalleşeceğiz. İkna odalarına sokulan başı kapalı kızlarımızla helalleşeceğiz” ifadelerini kullandı (Sabah Gzt., 20.11.2021).

CHP Gurup Başkan Vekili Özgür Özel Kılıçdaroğlu’nun helalleşme açıklamalarından 5 ay önce, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın, NATO zirvesinde ABD Başkanı Joe Biden ile yaptığı görüşmede tercüman olarak başörtülü Fatima Gülhan Abushanab’ı (Merve Kavakçı’nın kızı) yanında bulundurması sebebiyle şu açıklamayı yaptı: “Cumhuriyetin değerlerine taban tabana zıt. Bazı sembol isimler ‘VAMPİR’ gibi hepimizin vergilerinden cumhuriyetin kasasına çökmüşler, vampir gibi kan emiyorlar. Bu da bir tür sistem ile hesaplaşma, belli isimleri taltif etme falan, …geçmişte işte başörtüsü meselesinin sembol isimlerinden bir tanesi bunları son derece kritik görevlere getirip bir de vampir gibi ülkenin kanını emdirerek cumhuriyetten öç alıyorlar gibi bir hissiyata da kapılıyor insan” (Takvim Gzt., 18.06.2021). Kılıçdaroğlu da geçenlerde Erdoğan’ın tercümanı Abushanab’ı başörtülü olduğu için aşağıladı.

Kılıçdaroğlu, bir başka konuşmasında, “bu işin bir sınırı yok; bugün biri ben türbanla, bir başkası peçe ile bir başkası çarşafla geleceğim” diyebilir. Bütün bunlar, anayasaya aykırı, bu sebeple AYM, türbanı Anayasaya aykırı bulmuştur. Ben anayasaya aykırı giyimleri kabullenemem” (Sabah Gzt., 20.11.2021) dedi.

Aynı CHP, muhtelif kereler Başörtüsü serbestisi getiren kanunlar hakkında AYM’ne iptal davaları açtı. İptal Davası dilekçesinde CHP genel başkanı Kılıçdaroğlu’nun da imzası var. Hatta Kılıçdaroğlu AYM’nin Başörtüsü aleyhine verdiği kararını savunuyor da.

Başörtülülerin haklarını gasp ettirmek için çok büyük çabalar sarf eden CHP, 2008 yılında enteresan bir şekilde başörtüsü açılımı adı altında “çarşaf” giyen kadınlara rozet taktı. Kılıçdaroğlu, bir konuşmasında çarşaflı bayana rozet takma açılımını teyid edecek şekilde “Başörtülü kızlar üniversiteye rahatlıkla girecek ve bunu CHP çözecek” şeklinde sözler sarf etti (Radikal Gzt., 01.02.2010). Bu açıklamadan kısa süre sonra “Kızlar okula türbanla gidecek demedim” diyerek daha önce söylediği sözünü tekzip etti (Vatan Gzt., 02.07.2010 ).

https://i12.haber7.net/haber/haber7/photos/2021/46/Ig1JP_1637266230_7942.jpg

Kılıçdaroğlu, bir başka konuşmasında, geçmiş yıllarda söylediği “BEZ PARÇASI” söylemini ters yüz ederek “Bana göre Türkiye başörtü meselesini çoktan aştı. Toplumun her kesimiyle aştı. Tabii ki iktidarımızda başörtülü bakanlarımız da olabilir. Zaten şu an Parti Meclisi’mizde var, il başkanlarımız var. Kabinemizde neden olmasın ki? (Bir Tv Programı)”.

CHP Milletvekili Hüseyin Aygün, “Türbana hiç bir zaman saygı duymadım, asla duymam. Arap erkek egemenlerinin kadını aşağılama aracıdır türban” dedi (İHA, 26.9.2014).

CHP Milletvekili Barış Yarkadaş bir Tv programında, “Bir hâkimin türbanlı olması doğru değil. Dünyanın hiç bir yerinde bu olmaz” dedi. CHP Milletvekili Mehmet Bekaroğlu Twitter hesabından “25-26. Dönem CHP Milletvekili Barış Yarkadaş’ın bu açıklaması ile ilgili görüşüm soruluyor. İşte: Sayın Yarkadaş’a katılmıyorum; ayrıca bu, CHP’nin değil Yarkadaş’ın görüşüdür. Bu ülkede artık başörtüsü diye bir sorun yoktur” şeklinde açıklama yaparak Yarkadaş’ın fikirlerinin aksi yönde görüş beyan etti (ODA TV, 01.07.2019).

Kılıçdaroğlu’nun başörtüsüyle ilgili mağduriyetleri “sorun” olarak kabul etmesi ve bu sorunu kendilerinin çözeceğini söylemesi, CHP içinde çok ciddi bir direnişle karşılaştı. Deniz Baykal, bu anlayışı “eksen kayması” olarak nitelerken, Canan Arıtman, “CHP, sorunun çözümüne yönelik çalışma yaparsa tabanını kaybeder. Laiklik CHP’nin vazgeçilmez konularından biridir. Altı okta laiklik de vardır. Böyle bir şey olursa CHP altı oktan vazgeçmiş olur, o zaman CHP olmaz. Başka bir şey olur” dedi (İlke Haber, 01.10.2010).

Aralarında 21 CHP’li milletvekilinin de olduğu 199 kişinin imzaladığı “Laik Devlet Özgür Toplum İçin Aydınlar Bildirisi”nde, “kadın kıyafetini siyaset yapmanın aracı kılarak, kadın sömürüsünün en çarpıcı örneklerini sergileyen iktidar partisi, okullarda başlattığı türban baskısını, kamu görevlilerini kapsayacak şekilde genişleterek ‘anayasal suç’ işledi. Görünüşte dini, gerçekte siyasi bir simge olarak kullanılan bu araçla (türban), kamu hizmetinde eşitlik ve tarafsızlık ilkelerinin zemini ortadan kaldırılmıştır” denilerek, türban serbestisinin sağlanması, türbanın baskı aracına dönüştürülmesi olarak nitelendirilmiştir (Haberler.com, 13.12.2013).

CHP Milletvekili Atilla Kart, başörtüsünün ortaöğretimde serbest bırakılmasıyla ilgili “Bugün aslında bu kararla Taliban, IŞİD anlayışlarını, o iklimi yarattıklarını itiraf ettiler” dedi (Sözcü Gzt., 23.09.2014).

Prof. Dr. Üstün Dökmen, Armağan Çağlayan’ın You Tube’da 11.08.2022 günü yayınlanan “Zor Ama Yine de Sor” Programında Başörtülü psikolog, başörtülü psikiyatrist, başörtülü PDR uzmanı olması meslek etiğine aykırıdır” şeklinde başörtülülere yönelik en aşağılayıcı ifadeleri kullandı. CHP’lilerin bu açıklamalara karşı hiç bir tepki vermemeleri, kamuoyunda, bu partinin helalleşme konusunda hiç de samimi olmadıklarının bir göstergesi olarak değerlendirilmiştir.

CHP’nin Başörtüsü Serbestisi ve Helalleşme Söylemine İlişkin Bir Değerlendirme

Yukarıdaki CHP içinde farklı tarihlerde, bir kısmı yakın tarihlerde başörtüsü ile alakalı yapılan çelişkili açıklamalar çerçevesinde özetle şu değerlendirmeler yapılabilir.

CHP’deki “helalleşme” adı altında yürütülen başörtüsü serbestisine yönelik tartışmalar sadece söylem düzeyinde kalmaktadır. Yani CHP’de gerek başörtüsü serbestisi lehine gerekse aleyhine yaşanan tartışmalar başta genel başkan olmak üzere CHP’lilerin açıklamaları yoluyla gerçekleşmektedir. CHP’nin otoriter militan dışlayıcı laiklik kimliği resmi programında hala mevcudiyetini sürdürmektedir. Böyle bir durumun, helalleşme çabaları açısından önemli sonuçları olacağı kanaatindeyim; Şöyle ki:

CHP’nin Parti Programından bazı kısımlar:  “Atatürk Devrimleri ve Altı Ok İlkeleri, gericiliğe, …başkaldırıdır. … çağdaşlaşma hedefinin, Aydınlanma Devriminin sürekliliğinin ifadesidir” (s. 12); “Laiklik ilkesinin temel amacı aklın özgürleştirilmesidir” (felsefi anlamda laiklik) (s. 16); “Din, kamusal alanın değil, özel alanın olgusudur (din hürriyetinin kamusal görünürlüğünü dışlayarak salt özel alana hapseden dışlayıcı laiklik anlayışı)” (s. 16); “İnanç konusunun Allah’la insan arasında kutsal bir bağ olduğu, dünya işlerinin bunun dışında tutulması (kişilerin sekülerleştirilmesi; dinin özel alanda ibadetlere özgülenmesi) anlayışıdır”;  “CHP, Dini unsurların siyasi simge olarak kullanılmasını demokrasi anlayışı ile bağdaşmayan ve anayasamızın değiştirilemez hükümleriyle çelişen bir davranış olarak görür (s. 50)”.

Asıl olan bir partinin resmi programıdır. Programla uyumlu olmayan konuşma ve tartışmalar, daha ziyade konjonktürel şartların bir neticesidir. Yani dönemin şartlarına göre bazı CHP’li yöneticiler tarafından resmi parti programına aykırı da olsa başörtüsü lehine görünen bazı açıklamalar yapılabilir. Bu açıklamalar, değişen konjonktürel şartlara bağlı olarak farklı mecralara kayabilir, eski klasik kimlik tekrardan gün yüzüne çıkabilir, bu şekilde program-söylem uyumluluğuna tekrardan dönülebilir.

CHP’li yöneticilerin söylemleri ile bu partinin programının çatıştığı bir zemin, CHP haricinde kalan seçmenler için pek güven verici değildir. Yani, parti programı ile partililerin açıklamaları arasındaki farklılıkların süreklilik arz etmeyeceği yönündeki ihtimal, seçmenler nezdinde söylem değişikliğinin inandırıcılığını zayıflatacaktır.

CHP’li yöneticilerin, resmi programından farklı söylemler getirmeleri tamamen anlamsız değildir. Hatta partinin kimliğinin seçmen nezdinde görünür ve bilinir hale getirilmesi açısından söylemlerin, seçmen nezdinde daha etkili olduğu söylenebilir. Çünkü çoğu seçmenler, oy verecekleri siyasi partileri, resmi programlarından ziyade partili yöneticilerin açıklamalarından ve uygulamalarından şekillenen kimlikleri ile bilirler. Fakat, bunun süreklilik arz eden kalıcı sonuçlarının olacağı söylenemez.

Bu açıklamalara göre seçmenlerde algısal olarak şöyle bir manzara ortaya çıkmaktadır:

Bazı CHP’lilerin başörtüsünü aşağılayıcı, inkâr edici sözler söylediğinde, diğer bazı CHP’liler siyasî kaygılarla bu sözün üzerini örtmeye çalışmaktadırlar. Yapılan açıklamalarla, “biz artık bu meseleyi aştık, kimsenin inancıyla, kılık kıyafetiyle sorunumuz yoktur” kabilinden yuvarlak ifadelerle, kendi içlerinden çıkan başörtüsüne yönelik itirazların; bunun bir hak olduğunun inkârı yönündeki teşebbüslerin üzeri örtülmeye çalışılmaktadır.

Bazı kereler de, CHP’li biri tarafından başörtüsü lehine bir söz söylendiğinde, bu sefer de CHP içindeki otoriter, militan, dışlayıcı laikçilerin tatmin edilmesi, CHP’nin, -kendi ifadeleriyle- artık “dinci” bir partiye dönüştüğü görüntüsünün verilmemesi maksadıyla, başörtüsü aleyhine açıklamaların yapıldığı görülmektedir.

Burada söz konusu olan husus, bazı CHP’lilerin içlerinde şiddetli bir şekilde var olan başörtüsü düşmanlığını gizleme yönündeki çabaların arada bir yetersiz kalmasından, parti yönetiminin bu hıncın dışa vurumunu yeterince dizginleyememesinden başka bir şey değildir.

Toplumun diğer kesimlerinden oy alabilmek kaygısıyla, doğrudan bu niyetlerin açık edilmesi amacıyla sorulduğu zaman, bazı CHP’liler, şimdilik kaydıyla bu niyetlerini açık etmiyorlar ya da aksi yönde açıklamalarla, bu niyetlerini gizlemeye çalışıyorlar. Ama arada bir başörtüsünü inkâr edici, aşağılayıcı yöndeki sözlerin söylenmesi, tepkilerin verilmesi, sonra da bunların üzerinin örtülmeye çalışılması, esasen iç dünyalarında hala başörtüsüne yönelik kinin devam ettiğini gösteriyor. Bu kinin dışa vurumu toplumda tepki çekeceği için de, açıklamayı yapan partiliye hiçbir şey yapılmaksızın, üzeri örtülüyor. Bunun manası şudur:

“Biz hala başörtüsünü içtenlikle kabullenebilmiş değiliz. Başörtüsü, otoriter laikist cumhuriyetimiz için düşmanlığın, vampirliğin sembolüdür, ama toplumun oy devşirmek istediğimiz diğer kesimlerinin tepkisinden çekindiğimiz için bu duygu ve düşüncelerimizi açık yüreklilikle paylaşamıyoruz, kendilerini dizginleyemeyenlerin, bu yöndeki düşüncelerini açık edenlerin de derhal üzerini örtmeye çalışıyoruz”.

Bütün bu çelişkili açıklamalar ve CHP’nin resmi programındaki otoriter, militan dışlayıcı laikliği öngören metinler, CHP’nin laiklik telakkisi ile yakından alakalı başörtüsü ile ilgili kimliğini bulanıklaştırmakta, tamamen belirsiz bir durum ortaya çıkmaktadır.

Helalleşme buluşmaları kapsamında “bakınız başörtülüler de CHP’ye katılıyorlar” algısı meydana getirmek için CHP rozeti takılarak bu partiye katılanlardan Fatma Yavuz’un İslam'a aykırı açıklamaları yüzünden Diyanet’ten ihraç edilmiş olması, başörtülü hali ile kendi nikâhında alkol servis ettirmesi (bunu seküler kimliği ile yapabilir, ama dindar görünümlü olarak yapması muhafazakâr kimlikle çelişir), İBB İnanç Masası biriminde çalıştığı dönemde sosyal medya hesabından “Bu nasıl bir halk böyle? Bir halkın tarihinde en fazla bir, bilemedik iki soykırım olur, bu kadar acımasızca, periyodik nasıl katledilir insanlar? Anlayamıyorum gerçekten” diyerek Türk milletini soykırım yapmakla suçlamak suretiyle Türk milletine hakaret etmesi, “Elhamdülillah Ermeni’yim” demesi, onun muhafazakâr ve başörtülü kimliğinin tamamen inandırıcılıktan uzak ve kandırmaca olduğu izlenimi vermektedir.

Aynı parti içinde, bir tarafta “Başörtü serbestisi diye bir şey olmaz” diyen Canan Kaftancıoğlu, diğer tarafta, “Bana göre Türkiye başörtü meselesini çoktan aştı” diyen Kılıçdaroğlu var. Hatta Kılıçdaroğlu’nun, önce “Başörtülü kızlar üniversiteye rahatlıkla girecek ve bunu CHP çözecek” dedikten kısa süre sonra “kızlar okula türbanla gidecek demedim” demesi, çelişkiyi ve kimlik belirsizliğini en üst düzeye çıkarmaktadır.

Helalleşme söyleminin bir siyasî kampanyanın parçası olduğunu ifade etmek isterim. Burada, birkaç sembolik kişiyle yapılan bazı görüşmeler, topluma, “başörtüsü mağdurlarıyla helalleşme” olarak servis ediliyor. Söylem olarak dillendirilen helalleşmenin hiçbir kurumsal yansıması mevcut değildir. Bu bağlamda, CHP’nin Parti Meclisi veya MYK vb. yetkili kurullarında, geçmiş yıllarda başörtülülerin eğitim, siyaset ve çalışma haklarının haksız bir şekilde ellerinden alındığını beyan eden kararlar alınmış değildir.

Bu vesileyle, son günlerde yürütülen “helalleşme” yönündeki faaliyetler, (başörtüsü muhalifi) CHP’lilerin şimdilerde sus-pus olduğu, sadece Genel Başkan Kılıçdaroğlu’nun, parti organlarında herhangi bir karar almaksızın bireysel olarak yürüttüğü bir kampanyadır. Önceleri başörtüsü ve dini konularda zehir-zemberek açıklamalar yapanlar, şimdilik kaydıyla parti içinde sus-pus olmuş şekilde seslerini kısmış bekliyorlar.

Kılıçdaroğlu’nun helalleşme kapsamında başörtülülere yönelik ne tür iyilikler yapacakları konusunda da herhangi bir açıklaması mevcut değildir. Sadece “biz geçmişte sizlere çok kötülük ettik, zulümler yaptık, hata ettik, ne olur bize hakkınızı helal ediniz” deyip, mağdur kesimin derdine deva olabilecek hiçbir vaadin olmaması, helalleşme çabalarını tamamen havada ve temelsiz bırakıyor.

Ayrıca, CHP İstanbul İl Başkanlığı tarafından düzenlenen “Helalleşme Buluşması’nda güya 28 Şubat sürecinde uğradıkları haksızlıklar sebebiyle helallik dilenen ve bu süreçte mağdur edildiği söylenen başörtülü Fatma Yavuz,  Kürsüye çıkartılarak, kendileri kadar CHP’lilerin de mağdur edildiklerini ifade ediyor: konuşma şu şekilde:

“Biz de çok hata yaptık. Bu hatalar sıradan hatalar değildi. Sizlerin de hayatları mahvoldu. Lütfen siz de bize hakkınızı helal edin”.

Bu ifadelerin 28 ŞUBAT ZULMÜNÜN HAKİKİ MAĞDURLARI TARAFINDAN SÖYLENMESİ İMKÂNSIZ. Öyle görünüyor ki, helalleşme adına başörtülülerin uğradıkları mağduriyetlerin örselenmesi, en azından karşılıklılık zemininde basitleştirilmesi amaçlanıyor.

Bir soru: bütün bu farklı ve çelişik söylemler karşısında, CHP’nin sergilediği tutum, başörtüsü serbestisi lehine mi yoksa aleyhine midir?

Bu sorunun cevabını bilenler beri gelsin. Bu konuda net cevap verebilecek bir kişinin olduğunu zannetmiyorum. CHP’nin başörtüsüne ilişkin kimliğinin belirlenebilirliği konusunda kargaşa ve kaos söz konusu. CHP’nin bu konuya ilişkin konjonktürel politikası şöyle özetlenebilir: “Helalleşme bahane, kandırılanların oylarını devşirmek şahane”.

E-posta   Facebook   Twitter     Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
Bu yazı 26327 defa okunmuştur.
YAZARIN DİĞER YAZILARI
CHP’NİN KİMLİĞİNİ BİLEN VAR MI? (2)
8/24/2022
CHP’NİN KİMLİĞİNİ BİLEN VAR MI? (1)
8/13/2022
NATO’NUN KURULUŞ AMACI VE TERÖRİZMLE İMTİHANI (5)
8/2/2022
NATO’NUN KURULUŞ AMACI VE TERÖRİZMLE İMTİHANI (4)
7/23/2022
NATO’NUN KURULUŞ AMACI VE TERÖRİZMLE İMTİHANI (3)
7/13/2022
NATO’NUN KURULUŞ AMACI VE TERÖRLE İMTİHANI (2)
7/3/2022
NATO’NUN KURULUŞ AMACI VE TERÖRLE İMTİHANI (1)
6/22/2022
AMERİKADA BİR CİNSEL SAPIK DAHA “VAHŞİCE” İDAM EDİLDİ(!?!?)
6/10/2022
II. ABDÜLHAMİD: MUTLAK İSTİBDADÇI, KIZIL SULTAN MI?
6/2/2022
EVLADLARINI BU VATAN UĞRUNA ŞEHİD VERENLER İÇİN EN ACI OLAN…
5/26/2022
DEMOKRATİK YOLLARLA DEMOKRASİYE GEÇİŞ: 14 MAYIS 1950
5/17/2022
İSTANBUL SÖZLEŞMESİNİN FESHİ KARARININ İPTALİ: YENİ BİR 367 VAKASI OLUR
5/7/2022
VAAAYYY BEEEE OSMAN KAVALA MELEKMİŞ(!?!?)
4/27/2022
PAÇALARI KANLA KİRLİ BİR ÜLKE “TÜRKİYENİN SİCİLİ BOZUK” DEMİŞ
4/20/2022
MANSUR SAVAŞ’IN CUMHURBAŞKANLIĞINA ADAY OLABİLME İHTİMALİ VAR MI?
4/12/2022
PAKİSTAN’DA NELER OLUYOR?
4/5/2022
GÜÇLENDİRİLMİŞ PARLAMENTER SİSTEM: SİSTEMİN “FİŞ”LE CİHAZA BAĞLANMASI
3/27/2022
AYM’NİN MEVCUT HÜKÜMET SİSTEMİNİ KİTLEYEN KARARI
3/19/2022
UKRAYNA: BÜYÜKLER TEPİŞİR, OLAN KÜÇÜKLERE OLUR!
3/11/2022
GÜÇLENDİRİLMİŞ PARLAMENTER SİSTEM AÇIKLAMASI: BOOOOM
3/4/2022
TÜRKİYE’DE MUHALEFET NEDEN İKTİDAR OLAMIYOR?
2/25/2022
HDP AYM TARAFINDAN KAPATILMAZSA NE OLUR?
2/17/2022
İNSAN HAKLARI AVRUPA SINIRLARINDAN İÇERİ GİREMİYOR!!!
2/9/2022
DEMOKRASİ NEREDEN GEÇER; DİYARBAKIRDAN MI YOKSA…?
2/2/2022
İNANANLARIN İNANCINI YARALAYAN SERÇE (!?!?)
1/26/2022
ENES KARA İNTİHAR ETTİ, CEMAAT VE TARİKAT DÜŞMANLIĞI DEPREŞTİ
1/19/2022
TÜRKİYE’DE BAŞKANLIK (CUMHURBAŞKANLIĞI) SİSTEMİ NEDEN YERLEŞEMEDİ?
1/12/2022
CHP, HALA DİNDARLAR İÇİN KORKUTUCU VE ÜRKÜTÜCÜ
1/5/2022
CHP’NİN “FETÖCÜLERLE DE HELALLEŞMEK” POLİTİKASI
12/29/2021
TÜRKİYE’DE İTTİFAKLAR VE MİLLET İTTİFAKI-HDP İLİŞKİSİ
12/22/2021
QUEBEC’DE BAŞÖRTÜSÜ TAHAMMÜLSÜZLÜĞÜ VE İSLAMA YÖNELİK FARKLI UYGULAMALAR
12/15/2021
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETİMDE DİN EĞİTİMİ VE LAİKLİK TARTIŞMALARI
12/8/2021
28 ŞUBAT ZİHNİYETİ “CELLADINA ÂŞIK” BAZI MAĞDURLARINDA DEVAM EDİYOR
12/1/2021
CHP’DEN HDP’YE “PKK İLE İLİŞKİLERİNİ MİNİMİZE ETME” ÖNERİSİ
11/24/2021
CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİNDE %50+1 ÇOĞUNLUK DEĞİŞMELİ Mİ?
11/17/2021
İYİ PARTİNİN KİMLİĞİNİ BİLEN VAR MI?
11/10/2021
ANAYASADAKİ DEĞİŞTİRİLMESİ YASAK HÜKÜMLERİN VESAYETÇİ TEMELİ
11/3/2021
İŞKENCE YAPMAK, DEMOKRATİK(!?) ABD İÇİN MEŞRU, TÜRKİYE İÇİN SUÇ!
10/27/2021
ÇAĞDAŞ UYGARLIK KAVRAMININ ANAYASADA NE İŞİ OLABİLİR Kİ?
10/20/2021
“YÜCE DEVLET”TEN GÜÇLÜ DEVLETE
10/13/2021
1982 ANAYASASININ İLK DÖRT MADDESİ DEĞİŞMELİ MİDİR?
10/7/2021
KASETÇİ DÜKKÂNININ ÜSTÜNDEKİ MAHKEMELERDEN YENİ YARGITAY BİNASINA
9/28/2021
YENİ BİR 367 ÖZLEMİ: RECEP TAYYİP ERDOĞAN 2023’DE ADAY OLAMAZ
9/19/2021
YENİ YARGITAY BİNASINDA DUA EDİLDİ, LAİKLİK ELDEN GİTTİ(!!!)
9/10/2021
YÜZDE ON MİLLİ SEÇİM BARAJI NE OLMALI?
9/1/2021
28 ŞUBATIN KUDRETLİ(!) PAŞALARI LAYIK OLDUKLARI YERE MARŞ MARŞ
8/23/2021
FETÖ’NÜN SİYASİ AYAĞI HANGİ PARTİLER ACABA?
8/9/2021
TUNUS’TA CUMHURBAŞKANLIĞI DARBESİ
7/29/2021
ÇANAKKALE’DEN 15 TEMMUZA: KAHRAMAN HALKIMIZIN VATAN SAVUNMASI
7/15/2021
TÜRKİYE’DE YAKIN GELECEKTE ERKEN SEÇİM OLABİLİR Mİ?
7/8/2021
BİZ DE BAŞÖRTÜSÜ HUSUMETİ BİTTİ ZANNEDİYORDUK; MEĞERSE…
6/28/2021
BAŞKANLIK SİSTEMİ ŞAHANE, “TROLLÜK” YAFTALARI GERİ İADE!
6/19/2021
HDP, KAPATILMALI MI; KAPATILABİLİR Mİ?
6/8/2021
KORSAN İSRAİL DEVLETİNİN ZULMÜNE UĞRAYAN MAZLUM FİLİSTİN HALKI
5/23/2021
TÜRKİYE’DE PARTİLİ CUMHURBAŞKANLIĞI: ÇOK KÖTÜ BİR ŞEY Mİ?
5/10/2021
DÜNYANIN EN BÜYÜK KORSAN DEVLETİN BAŞI: ERMENİ SOYKIRIMI DEDİ
4/30/2021
RECEP TAYYİP ERDOĞAN: FİKRÎ İKTİDARIMIZI HÂLÂ TESİS EDEMEDİK
4/21/2021
VESAYETÇİLERLE DEMOKRASİ YANLILARI İÇİN TURNUSOL KÂĞIDI: 104 AMİRALİN E-BİLDİRİSİ
4/11/2021
İSTANBUL SÖZLEŞMESİ’NİN FESHEDİLMESİ KARARI İPTAL EDİLEBİLİR Mİ?
4/2/2021
TÜRKİYE’NİN İSTANBUL SÖZLEŞMESİNDEN ÇEKİLMESİNE NİÇİN BU KADAR SERT TEPKİ VERİLİYOR?
3/24/2021
TAKLİTCİ DEĞİL TÜRKİYE’NİN GERÇEKLERİNE UYGUN BİR ANAYASANIN YAPILMASI
3/15/2021
1000 YIL SÜRECEK DENİLEN 28 ŞUBAT’IN TAHRİBATLARI VE TAMİRATLAR
3/6/2021
YENİ ANAYASA: BAŞKANLIK SİSTEMİ Mİ GÜÇLENDİRİLMİŞ PARLAMENTER SİSTEM Mİ (2)?
2/25/2021
YENİ ANAYASA: BAŞKANLIK SİSTEMİ Mİ GÜÇLENDİRİLMİŞ PARLAMENTER SİSTEM Mİ (1)?
2/16/2021
CUNTA ANAYASASINDAN DEMOKRATİK SİVİL ANAYASAYA: TAŞLI YOLLAR
2/7/2021
YARATILIŞ MODELİ KONGRESİ EVRİMCİLERİ NİÇİN RAHATSIZ ETTİ?
1/29/2021
VESAYETÇİ ZİHNİYETE GÖRE ÖZDE CUMHURBAŞKANI(!?) NASIL SEÇİLİR?
1/20/2021
BAŞÖRTÜLÜ HÂKİMLER Mİ BAŞI AÇIK HÂKİMLER Mİ TARAFSIZ KARAR VERİR?
1/11/2021
1876 KÂNÛN-I ESÂSÎ’DE ÇEVİRİ HATALARI: TBMM BAŞKANINA ÇAĞRIMDIR
1/2/2021
HARF DEVRİMİNİN TÜRK DİLİNDE MEYDANA GETİRDİĞİ SONUÇLAR
12/23/2020
TÜRKİYE’DE BAŞKANLIK SİSTEMİNİN FİKİR BABASI: PROF. DR. BURHAN KUZU
12/14/2020
FRANSA’DA ÇOĞULCULUK VE HOŞGÖRÜ YERİNİ FAŞİZME Mİ BIRAKIYOR?
12/5/2020
CHP, HDP, SP VE İYİ PARTİ ANAYASASI İNKÂR EDİLDİ, İYİ PARTİ’DE NELER OLUYOR?
11/26/2020
HANGİ CUMHURİYET YAŞASIN?
11/17/2020
ABD’DEKİ SEÇİMLER Mİ, YOKSA VENEZUELA’DAKİ SEÇİMLER Mİ DAHA AZ HİLELİ?
11/8/2020
İZMİR DEPREMİ VE HÜKÜMETE BİR ÖNERİ
10/31/2020
Tarikatlar Atatürk’ün 1924 Anayasası’nda teminat altında idi
10/24/2020
ENİS BERBEROĞLU MİLLETVEKİLLİĞİNE GERİ DÖNEBİLİR Mİ?
10/14/2020
CHP’NİN SÖZÜNÜ ETTİĞİ “GÜÇLENDİRİLMİŞ PARLAMENTER SİSTEM” MÜMKÜN MÜDÜR?
10/4/2020
RECEP TAYYİP ERDOĞAN 2023 SEÇİMLERİNDE CUMHURBAŞKANLIĞINA ADAY OLABİLİR Mİ?
9/23/2020
İSTANBUL SÖZLEŞMESİNE GÖRE, DEVLET KADINA YÖNELİK 'ALKOL TEMELLİ ŞİDDETLE' MÜCADELE ETMEMELİ Mİ?
9/13/2020
TÜRK TOPLUMUNUN TEMELİ OLAN AİLEDE “ALARM ZİLLERİ” ÇALIYOR?
8/27/2020
15 YAŞ ALTI KIZLARLA İMAM NİKÂHI İLE EVLİLİK SUÇ MU, DEĞİL Mİ?
8/16/2020
İSTANBUL SÖZLEŞMESİ: “BAL”IN İÇİNE ZEHİR KATILARAK SERVİS EDİLMESİ
8/5/2020
ZİNCİRLERİNİ KIRAN AYASOFYA-İ KEBİR CAMİ-İ ŞERİF’İNDE İLK CUMA NAMAZI
7/25/2020
15 TEMMUZ BENZERİ YENİ BİR İHANET KALKIŞMASI YAŞANABİLİR Mİ?
7/15/2020
27 MAYIS ASKERİ DARBESİNİN YASSIADA CİNAYET MAHKEMESİ İLGA EDİLDİ
7/6/2020
FETH-İ MÜBİN’İN SEMBOLÜ AYASOFYA SAN’AT VE İMAJA FEDA EDİLEMEZ
6/20/2020
AYASOFYA’YA DANIŞTAY KARARIYLA CAMİ STATÜSÜ KAZANDIRILMASI
6/9/2020
TÜRKİYE’DE ASKERÎ DARBELERİN ANASI: 27 MAYIS 1960
5/31/2020
İSTANBUL SÖZLEŞMESİ: AİLE VE KADINLAR KORUNUYOR MU TAHRİP Mİ EDİLİYOR?
5/18/2020
ALİ ERBAŞ’IN ŞAHSINDA HUTBELERE LGBTİ+ AYARI MI ÇEKİLMEK İSTENİYOR?
5/5/2020
CORONA SÜRECİNDE YAŞANAN KÜRESEL EKONOMİK SAVAŞLARIN GALİBİ KİM OLACAK?
4/24/2020
CORONA VİRÜSÜ KÜRESEL OPERASYONA MI DÖNÜŞÜYOR?
4/13/2020
CORONA VİRÜSÜNE KARŞI “DUA İLE MÜCADELE” ÇOK MU SAÇMA?
4/1/2020
CORONA VİRÜSÜNE KARŞI HANGİ ÜLKELER BAŞARILI, HANGİLERİ BAŞARISIZ?
3/21/2020
İDLİB’DE NE İŞİMİZ Mİ VAR? ŞEHİTLİK TEPESİ BOŞ MU KALMALI?
3/10/2020
28 ŞUBAT, RAND CORPORATİON: YENİ BİR DARBE Mİ GELİYOR?
2/29/2020
SORUYORUM: FETÖ İHANET ÖRGÜTÜ’NÜN SİYASİ AYAĞI KİMLER OLABİLİR?
2/18/2020
ANAYASA MAHKEMESİ KADINA YÖNELİK ŞİDDETİN ÖNLENMESİ ÇABALARINI SABOTE Mİ ETTİ?
2/9/2020
ELAZIĞ VE MALATYA DEPREMİ SONRASI SKANDAL MAÇ ERTELEME KARARI
1/28/2020
HAKİKATEN TÜRK ASKERİ’NİN LİBYA’DA NE İŞİ Mİ VAR?
1/18/2020
İNSANCIL(!) BATIDA FAŞİST BİRİNE VERİLEN NOBEL ÖDÜLÜ
1/8/2020
KANAL İSTANBUL KAMPLAŞMASI: YENİ GEZİ EYLEMLERİ HAZIRLIĞI MI YAPILIYOR?
12/30/2019
YENİ PARTİLERİN TOPLUMDA KARŞILIĞI VAR MIDIR?
12/24/2019
YORUMLAR
Toplam 3 yorum var, 3 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.
Üye girişi yapmadınız. Misafir olarak yorum ekleyebilirsiniz. Üye olmak için tıklayın.
  Yorumcuların dikkatine…

İmlası çok bozuk,
Büyük harfle yazılan,
Habere değil yorumculara yönelik,
Diğer kişilere hakaret niteliği taşıyan,
Argo, küfür ve ırkçı ifadeler içeren,
Bir iki kelimelik, konuyu zenginleştirmeyen,

yorumlar KESİNLİKLE YAYIMLANMAYACAKTIR.
Ahmet 7 Eylül 2022 Çarşamba 01:22

Yazınızda hem İslâm düşmanı hem de münafık kelimesinin çok açıklayıcı bir tarifini gördüm.

Yorumu oyla      39      39  
Misafir 5 Eylül 2022 Pazartesi 19:59

Diyanet İşleri Başkanlığı bütçeden tahsis edilen parayı bankada vadeli hesapta tutuyormuş diye bir fitne yayılmış sayın yazar. Bu konuda Dîn-i Mübîn-i İslam ve Şeri'at ne buyuruyor? Aydınlatmanız dileğiyle soruyorum. Selâm ve Dûa ile ...

Yorumu oyla      39      39  
ADNAN METİN 4 Eylül 2022 Pazar 23:15

CUMHURİYET VE HALK DÜŞMANI PARTİSİNİN KİMLİĞİNİ BEN ÇOK İYİ BİLİYORUM. ÖZETLE KURULDUĞU ANDAN BU GÜNE KADAR SADECE VE SADECE BAŞTA İSLAMIN OLMAK ÜZERE VATAN VE MİLLET DÜŞMANLIĞI YAPAN O PARTİNİN DOĞURDUĞU HADEP KAPATILINCA DA İKİNCİ EVLADI HEP PARTİSİ. YANİ GÖREVİ VATANI DİNİ İSLAMİ VE ÜLKEYİ DAİMA HER ALANDA SATMAK BÖLÜP PARÇALAYIP HEP GERİYE GÖTÜREBİLMEK İÇİN VAR VE ÇALIŞIYORLAR VESSELAM. BAŞARILARINIZIN DEVAMINI DİLİYORUZ SAYIN HOCAM. SELAMÜNALEYKÜM.

Yorumu oyla      39      42  
SOSYAL MEDYADA TAKİP ET
FACEBOOK'TA TURKTIME
TWITTER'DA TURKTIME
 
KATEGORİLER
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
ETİKETLER
  •KÜNYE
  •İLETİŞİM
  •REKLAM
 
 
  •Güncel
  •Siyaset
  •Dünya
  •Medya
  •Magazin
  •Spor
  •Kültür
  •Sağlık
  •Ekonomi
  •Dünya
  •Spor
  •Kültür
  •Ekonomi
  •Sağlık
  •Medya
  •Siyaset
  •Güncel
  •Aktüel
  •Dünya
  •Spor
  •Kültür
  •Ekonomi
  •Sağlık
  •Medya
  •Siyaset
  •Güncel
  •Aktüel
fatih terim
yunanistan
Volero
Tehdit
eyfel kulesi
ygs puan hesaplama
Dilma Rousseff
A Milli Takım
Okan Buruk